Brak i nadmiar oleju w silniku - czym grożą?

28-04-2021 13:46

Kontrolowanie stanu oleju w silniku to dobry zwyczaj, który pomimo całej elektronicznej aparatury kontrolnej silnika powinien wyrobić w sobie każdy kierowca. Czym grozi niedobór oleju i czy jego nadmiar może okazać się groźny? Sprawdzamy!

Charakterystyczna podziałka na bagnecie i czysta szmatka do wytarcia go wystarczają, by sprawdzić poziom oleju w silniku. Jeśli bagnet jest mokry poniżej podziałki, to znak, że olej trzeba uzupełnić, wlewając do zbiornika preparat o odpowiednich parametrach. Po dolewce warto ponownie sprawdzić stan oleju. A jeśli okazało się, że nalaliśmy go nieco za dużo. Czy taki silnik może być użytkowany?

Co za dużo, to niezdrowo…

- Za dużo oleju? Nie szkodzi! Silnik spali - tak mawiali niegdyś kierowcy. Sprawa dotyczyła jednak dużo starszych i prostszych konstrukcji. Czasy się jednak zmieniły i okazuje się, że zarówno nadmiar, jak i brak oleju mogą być szkodliwe dla współczesnych silników. Uwaga! Chroniczne dopuszczanie do takiego stanu może wywołać awarię!

Za co odpowiada olej w silniku? Otóż za odpowiednie smarowanie podzespołów silnika. Tak, ale to nie jest jedyna jego funkcja. Olej odprowadza bowiem także powstające ciepło. Działa też oczyszczająco. To dzięki niemu z miejsc narażonych na ciągłe tarcia i naprężenia odtransportowywane są drobinki metalu, nagar, szlam czy inne nieczystości. By tak się działo, olej musi charakteryzować się odpowiednimi parametrami. Stąd konieczność jego systematycznej wymiany oraz dbania o odpowiednią ilość w silniku.

…za mało też źle

Niedostateczna ilość oleju w silniku będzie miała wpływ na niedostateczne ciśnienie oleju, a to z kolei wpłynie na zbyt słabe smarowanie niektórych elementów. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia silnika.

Niebezpieczny jest jednak również nadmiar oleju w silniku. Zbyt duża ilość cieczy smarującej również będzie miała bowiem wpływ na ciśnienie w jednostce napędowej. Zbyt wysoka zawartość może powodować rozszczelnienie się uszczelek i w efekcie prowadzić do wielu wycieków. Problem ten w szczególności dotyka silników wysokoprężnych, w których może powodować także uszkodzenia filtra cząstek stałych. Nadmiar oleju w dieslu może powodować przedostawanie się do miski olejowej niespalonego paliwa. To z kolei będzie rozcieńczać sam olej, powodując pogorszenie jego właściwości. Jak widać, także przelanie silnika olejem można doprowadzić do zatarcia silnika.

Nadmiar oleju może wywołać pożar silnika!

W innym przypadku w silnikach diesla może dochodzić do tak zwanego „rozbiegania” Mianem tym określa się samoczynne wchodzenie silnika na bardzo wysokie obroty. Dzieje się tak pod wpływem przedostawania się nadmiaru oleju do komór spalania, gdzie olej, zmieszany z olejem napędowym, zapala się. Taki niekontrolowany wzrost obrotów może doprowadzić nawet do pożaru silnika. Na nadmiar oleju należy więc bezwzględnie reagować. Najlepiej upuścić odpowiednią ilość. W tym celu polecany jest kontakt z autoryzowaną stacją obsługi Seat.